هورمون جدید و پتانسیل درمان چاقی، دیابت نو2 و بیماری کبد چرب

محققان هورمون جدیدی را کشف کرده اند  که بعنوان  یک پیام آور از سلولهای  چربی ترشح شده و پیامی رابه سلولهای کبدی  ارسال می کند، تحقیقات نشان می دهد این هورمون میتواند درمانی جدید برای اختلالات متابولیک باشد.

بافت چربی با آنتی بادی رنگ آمیزی شده و مرز آن  با رنگ قرمز (سلولهای چربی) مشخص شده است قطرات چربی به رنگ  سبز مشخص شده اند. سلولهایی با قطرات چربی بزرگتر، سلولهای چربی سفید هستند و سلولهایی که حاوی قطرات کوچکتر هستند، سلولهای چربی قهوه ای می باشند.

 

محققان  دانشگاه  میشیگان هورمونی را که قبل از این شناخته  نشده بود، کشف کردند این هورمون مسنجری است که پیامی را از سلولهای چربی به کبد انتقال می دهد.

دکتر Jiandie Linاز موسسه ی علوم زندگی  توضیح می دهد که چگونه درموش این هورمون که  NRG4نام گذاری شده است  توسط  سلولهای بافت چربی قهوه ای  ترشح شده و با کبد  برای تنظیم  تبدیل مولکولهای قند به چربی ارتباط  برقرار می کند.

موشهای فاقد NRG4که با رژیم پرچرب تغذیه می شوند، چاق  شده و نشانه های بیماری دیابت نوع 2 و بیماری کبد  چرب را بروز می دهند. هنگامیکه  دانشمندان  با دستکاری ژنتیکی تولید NRG4را در این موش ها افزایش دادند با اینکه موشها با رژیم غذایی پرکالری و پرچرب تغذیه شدند در برابر این اختلالات متابولیک  محافظت  شدند.

 نتایج این تحقیق درمجله ی Nature Medicineمنتشر گردید.

بافت چربی قهوه ای به دلیل داشتن  تعداد زیادی میتوکندری، تیره تر است زیرا این بافت از طریق فرآیندی بنام گرمازایی  یا  ترموژنز به سوزاندن کالری و تولید  گرما می پردازد.

با این وجود دکتر Linمی گوید: در این زمینه ازتحقیق پارادوکسی وجود دارد: هنگامیکه  دانشمندان تشکیل چربی قهوه ای رامختل کردند، موشها  بیشتر مستعد  چاقی شدند درحالیکه حذف پروتئینی که مسئول تولید گرما  بود تأثیرات خفیفی  را بر افزایش  وزن بدن  موش بر جا می گذاشت، به همین  دلیل ما متوجه شدیم  بافت چربی قهوه ای  علاوه بر تولید گرما باید عمل دیگری  را نیز انجام دهد.

سپس این سوال مطرح  شد که آیا  چربی  قهوه ای می تواند هورمونی ترشح کند که سبب گردد سلولهای چربی با سایر بافت های بدن بطریقی در ارتباط  باشد و از چاقی جلوگیری نماید و اگر چنین است آیا می توان از این هورمون به عنوان راهی برای  مقابله با چاقی و بیماریهای متابولیک مرتبط با آن درانسان  استفاده  نمود؟

 محققان این هورمون را NRG4نام گذاری کردند، این هورمون بوسیله ی بافت چربی درموش ساخته  می شود. موشهای فاقد آن هنگامیکه  با رژیم  غذایی پرچرب تغذیه می شوند بشدت چاق شده و اختلالات مرتبط با چاقی در آنها ظاهر می گردد. در حالیکه در موشهایی که با دستکاری  ژنتیکی  میزان تولید NRG4افزایش یافته است با وجود تغذیه با رژیمی مشابه در برابر این اثرات زیان بارمحافظت می شوند.

هنگامیکه هورمون NRG4به گیرنده های خود بروی سلولهای کبدی  متصل می شود، تبدیل  مولکولهای قند به چربی را کاهش  می دهد. بدون  NRG4کبد بصورت غیر طبیعی  در تبدیل  قند به چربی فعالیت می کند و این کار منجر به اختلالات متابولیک  میگردد.

 دکتر Linمیگوید: درتمام مدل های چاقی، بیان هورمون NRG4کاهش می یابد و در انسان مقدار NRG4با چاقی رابطه ی عکس دارد. او می افزاید: ما تصور می کنیم چاقی یک وضعیت  کمبود NRG4است.

 درحالیکه  مقدار NRG4در چربی قهوه ای نسبت به چربی  سفید 3 تا 5 برابر بیشتر است، درانسان  تعداد  سلولهای  چربی سفید بمراتب بیش از سلولهای چربی قهوه ای  است.

دکتر Linمی افزاید احتمالاً هر دو نوع  سلول چربی در تولید  NRG4نقش دارند. محققان درحال بررسی  NRG4برای درمان دیابت نوع 2 وبیماری کبد  چرب هستند.

دکتر لین می گوید: در واقع، ما هنوز با چالش های زیادی روبرو هستیم تا چگونگی عملکرد این هورمون را در بدن کشف کرده و بتوانیم  از آن به عنوان یک دارو استفاده کنیم اما  درحال حاضر می دانیم  که هورمون NRG4برای متابولیسم بدن مفید است و درباره ی  پتانسیل احتمالی  درمانی آن بسیار خوشحالیم.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141117125603.htm